שואפים להצליח? אנחנו כאן כדי לעזור

קדימה, מלאו פרטים ואתם בדרך הנכונה



    מכללת יסודות אילת – מחשבים עם חינוך ובכלל

    מאת: יהונתן ארוך, מנהל מכללת יסודות אילת

    הוראה בסיוע מחשבים

    עם התפתחות הפסיכולוגיה כמדע ניסויי חלה התפתחות מרשימה בחקר ההתנהגות ובחקר דרכי הלמידה. כתוצאה, נוצרו שיטות דידקטיות חדשות, המיישמות את חוקי הלמידה, כפי שנוסחו על פי ממצאים מדעיים. דרכי ההתניה של התגובה נבחנו ע"י סקינר ותלמידיו ובעקבות ממצאיהם ישמו שיטת הוראה חדישה. מסקנות ממציאהם לגבי עקרונות ההוראה אמרו:

    1. אקטיביות הלומד.
    2. חיזוק מיידי.
    3. אפשרות לעצב תגובות מורכבות של הלומד על ידי הבטחת רצף של חיזוקים ותגובות פעילות.

    המחשב בהוראה הוא תוצר ישיר של עקרונות ההתניה הפעילה. מיזוג עקרונות הלמידה עם ממצאי הפסיכולוגיה בתחום מבנה הידע וחקר דרכי החשיבה (פיאז'ה, גגילפור ואחרים) הביא לבניית רצף דידקטי המאפשר למידה עצמית וחופשית ע"פ העקרונות הבאים:

    1. משוב מיידי
    2. קצב איטי
    3. התעניינות ניתנת לוויסות
    4. מעקב עצמי אחרי ההישגים וההתקדמות
    5. אפשרות להימנע מטעויות בהערכה עצמית

    כדי לעשות שימוש נכון ואמיתי בעקרונות הללו, צריך להגדיר ברורות את מטרות האופרטיביות של ההוראה, ולפיהן לארגן בקפדנות את החומר ביחידות קטנות, הבנויות לפי רמות קושי הדרגתיות.

    ארגון כזה בא לידי ביטוי בשלבי פיתוח כתיבת לומדות. השלבים בפיתוח לומדה:

    1. הגדרת התוכנית – יש להגדיר במדוייק את הנושאים שיטופלו בלומדה ולמינם. בלומדות מתרגלות ומאבחנות יוגדר כל נושא או מסלול, יפורק לתת נושאים והם ידורגו לפי רמות קושי.
    2. הכנת הלומדה – הכנת החומר שיוצג לתמיד, לפי החלטת מחבר הלומדה.
    3. הכנסת הלומדה למחשב – לאחר פיתוחה מוכנסת הלומדה למחשב באמצעות תוכניות שירות הקיימות במחשב, התוכניות הללו בודקות את "חוקיות" הלומדה ומדווחות על כל השגיאות, לאחר תיקון השגיאות מוכן החומר להגשה.
    4. בדיקות ושיפורים – הלומדות שפותחו ונוסו מהוות בסיס לשינויים ושיפורים. מחבר הלומדה משפר את הלומדה ע"פ היגבים שנאספו ממורים ותלמידים. השיפור והעידכון הכרחיים בהתאם למסקנות הנדרשות מהפעלתה.

    רוב הלומדות המצויות כיום אינן עוברות תהליך של בדיקות ושיפורים, בעיקר משום שאין מערכת לאיסוף נתוניים סטטיסטיים וטיפול מעמיק בחומר. פיתוח לומדה טובה, המנצלת את המחשב כמאגר זיכרון גדול וכמבצע תהליכים מורכבים במהירות ובדיוק מירביים, דורשת השקעה עצומה בכוח אדם, בזמן ובמשאבים!

    לפרטים נוספים

    יהונתן ארוך – מנכ"ל מכללת יסודות אילת

    טלפון מכללת יסודות אילת 08-6317011

    מרכז מחשבים אילתי בע"מ טלפונים: 050-338-338-6, 050-244-44-29

    אלפי בוגרי מכללת יסודות אילת , השתלבו בשוק העבודה

    אל תחכו והצטרפו כבר עכשיו להצלחה

      קידום אתרים באילת קידום אתרים באילת